NIECODZIENNE POJAZDY DO CODZIENNEJ PRACY
Pozostałe aktualności
Renault Trucks ma w swojej ofercie szeroką paletę produktów obejmującą prawie każdą możliwą do wymyślenia aplikację. Trzon oferty budowlanej stanową pojazdy gamy K oraz C.
Nadwiślańska piaskownia, w majowe popołudnie stała się miejscem prezentacji gamy pojazdów budowlanych z oferty Renault Trucks. Główny nacisk został położony na samochody 4-osiowe pochodzące z różnych gam i poddające różne konfiguracje układu napędowego.
Najbardziej popularne zarówno jeśli idzie o ofertę Renault Trucks, jak też i wolumeny sprzedaży na całym runku są pojazdy w układzie 8x4. Do testów wystawione zostały dwa takie pojazdy, jednakże każdy o diametralnie innej charakterystyce. K480 to w prostej linii następca Keraxa. Pojazd ten przeznaczony jest do szczególnie ciężkich zastosowań takich jak kamieniołomy, kopalnie i ciężkie place budów. Kąt natarcia sięgający 32o oraz prześwit pod zbiornikiem przekraczający 50 cm, gwarantują niezwykłe parametry terenowe, a silniki do wyboru 11 i 13 litrów zapewniają właściwy zapas mocy nawet dla zestawów o dmc 120t
Nieco inne zadania oraz parametry eksploatacyjne mają pojazdy gamy C. Są to pojazdy przystosowane bardziej do zaopatrywania placów budów oraz do ciężkiej dystrybucji. Pojazdy te godzą z jednej strony wzmocnioną konstrukcję, a z drugiej dużą ładowność. Kwintesencją takiego podejścia jest, po raz pierwszy pokazany z nadwoziem wywrotką w Polsce, pojazd z napędem Optitrack. Do standardowego podwozia 8x4 C440, dołożony został napęd Optitrack. Jest to czasowy, hydrauliczny napęd osi, w tym przypadku drugiej osi, działający w zakresie 0 do 25km/h. Pojazd w układzie 8x4 + napędzana hydraulicznie - oś Optitrack, może być lżejszy nawet o około 450 kg w porównaniu do pojazdu 8x6. Dodatkowe korzyści to mniejsze niż w tradycyjnym układzie napędowym spalanie, mniejsza średnica zawracania i wysoki komfort prowadzenia dla kierowcy. Zarówno K i C, wspominanie powyżej, wyposażone były w zautomatyzowane skrzynie biegów Optidriver. Każda z nich posiada specjalny tryb Off Road, zmieniający strategię zmiany biegów. Do historii przeszły już obawy kierowców, że w „automacie’ nie można „rozbujać samochodu”, który stanął w kopnym piasku, przełączając się pomiędzy trybem jazdy do przodu i do tyłu. Skrzynia poddana nawet takiej próbie sprawdza się znakomicie.
Tyle samo co C440 Optitrack, napędzanych osi posiadał K430 8x6. Pojazd ten napędzany sinikiem 11 litrowym, wyposażony był w odróżnieniu od ww. w skrzynię biegów manualną, o 14 przełożeniach. Poprzez skrzynię rozdzielczą napęd przekazywany jest na obydwie osie tylnego wózka oraz na pierwszą oś pojazdu. Konfiguracja osi 8x6 nie była dostępna w poprzedniej gamie pojazdów Renault Trucks.
Piaskarnia w Wilanowie była doskonałym miejscem do pokazania tegorocznej nowości pojazdu Renault Trucks T X-Road. Jakkolwiek skomplikowanie nie zabrzmi zwrot „Używany, prosto z fabryki”, taki jest właśnie Renault T X-Road. Jest to bowiem pojazd używany, specjalnie wybrany z pojazdów o znanej historii serwisowej i przebiegu, a następnie zmodyfikowany w fabryce. Pojazd po swoim „pierwszym życiu” wraca do fabryki Bourg-en-Bresse, gdzie w sąsiedztwie linii produkcyjnej, na której powstał poddawany jest modyfikacjom zmieniającym ciągnik do transportu międzynarodowego w pojazd do zastosowań budowlanych. Zmianom podlega przełożenie w tylnym moście, zwiększany jest o 60 mm prześwit, a co za tym idzie kąt natarcia rośnie do 18 stopni. Pojazd otrzymuje także blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi, stalowe narożniki zderzaka, a skrzynia biegów nowe oprogramowanie zawierające tryb jazdy „Off road”. Dopełnieniem całości są zmiany w wyglądzie zewnętrznym pojazdu m.in. elementy „grilla”, tabliczka informacyjna na ścianie bocznej czy kratki ochronne na reflektorach. Dodatkowym rozszerzeniem gamy ciężkiej jest pokazany po raz pierwszy w Polsce Renault Master z układem napędowym 4x4. Zmodyfikowany przez austriacką firmę Oberaigner tylnonapędowy Master, wyposażony został w napęd przedniej osi. Układ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego (podział momentu między osie 50/50), za to wyposażony jest w reduktor o przełożeniu 1:1.42.
Zaprezentowane pojazdy to jedynie mały wycinek bogatej oferty Renault Trucks dla zastosowań budowlanych. W zależności od wymagań można sięgnąć po pojazdy 2, 3 czy 4 osiowe, z klasycznym napędem mechanicznym, bądź też dodatkowym hydraulicznym Optitrack. Całości dopełnia bogaty wybór silników DTi 8,11,13 w 9 wersjach mocy oraz do wyboru kabiny o szerokościach 2,3 oraz 2,5 m.
Więcej informacji: www.renault-trucks.pl
Dodano: 5 czerwiec 2018